Is jouw bedrijf goed vindbaar in je regio?

Goed Vindbaar In Regio

Tips om met je bedrijf lokaal beter op 
te vallen bij klanten

Stel: je bent deze fietsenmaker of restauranthouder, hoe zorg je er dan voor dat je door je klanten gevonden wordt?

Veel ondernemers die binnen hun stad of regio klanten willen trekken, gebruiken offline middelen zoals flyers, een advertentie in de plaatselijke krant of gevelreclame. Je kunt dit ook heel eenvoudig online doen, want grote websites, zoekmachines, mobiele apps en social-mediakanalen richten zich steeds meer op de lokale markt. Wij geven je een paar voorbeelden.

Lokaal gevonden worden op Google

Dagelijks zoeken miljoenen mensen via Google. Deze zoekopdrachten hebben vaak een lokale component. Iemand wil bijvoorbeeld een 'fietsenmaker in Amsterdam' vinden. Voor dit type zoekopdrachten toont Google lokale resultaten tussen de normale zoekresultaten. Zodra iemand 'fietsenmaker Amsterdam' intoetst in Google, verschijnt rechts op de pagina een kaart met daarin alle fietsenmakers in de buurt van waar diegene zich op dat moment bevindt  (zie de afbeelding hieronder).


Wanneer je jouw website hebt geoptimaliseerd voor zoekmachines (SEO), is de kans groot dat je bedrijf getoond wordt in de zoekresultaten.

Goed vindbaar zijn via Google kan ook eenvoudig door een Google Mijn Bedrijf account aan te maken. Hierin kun je bedrijfsinformatie plaatsen en bewerken op onder andere Google Maps en Google Zoeken. Ook kun je contactgegevens, openingstijden, foto's en video's plaatsen. En nieuws en updates delen met je klanten. Zo val je dus eenvoudig op tussen je concurrenten.

Social, lokaal, mobiel

Veel Nederlanders hebben een smartphone met GPS. Dankzij GPS geeft de smartphone altijd aan waar de eigenaar van de telefoon zich bevindt. Deze technologie stelt je in staat potentiële bezoekers die in de buurt zijn te attenderen op de locatie van je bedrijf. Je kunt het vergelijken met het flyeren op straat, waarmee je mensen op locatie direct attendeert op je winkel, stand of kantoor.

Steeds vaker kijken consumenten online of een winkel of bedrijf open is. Zo toont de website openingstijden.nl je openingstijden, toont Google Maps waar je je bevindt, en bieden Facebook en Insta weer hun eigen mogelijkheden. Met een vermelding op deze website zorg je ervoor dat je klanten altijd op de hoogte zijn van de actuele openingstijden.