Nieuwe bedrijfsnaam? Tips voor je vindbaarheid

Nieuwe Bedrijfsnaam Tips Voor Je Vindbaarheid

Tips voor online vindbaarheid

Redenen om je bedrijfsnaam te veranderen, de gevolgen van naamsverandering en nuttige tips om de naamsverandering soepel te laten verlopen.

Naamsverandering bedrijf

Een naamswijziging heeft veel om handen. Zeker met betrekking tot de online communicatie en vindbaarheid. In dit artikel bespreken we een aantal redenen waarom bedrijven van naam wisselen en wat hiervan de online consequenties zijn. 

Redenen om de naam van je bedrijf te wijzigen

Er zijn veel goede redenen te bedenken om je bedrijfsnaam te wijzigen. Bijvoorbeeld: 
    • Je wilt internationaal uitbreiden met het bedrijf. 
    • Door een herpositionering dekt de huidige naam de lading niet meer. 
    • Je maakt een doorstart na een faillissement. 
    • Je bent verwikkeld in een geschil over merkrecht en moet noodgedwongen de bedrijfsnaam veranderen. 
    • Je gaat fuseren en wil niet onder een van de oude namen verder.

De bedrijfsnaam veranderen in het online tijdperk

Het internet speelt tegenwoordig een grote rol bij naamsveranderingen. Het bedrijf positioneren als een online speler kan zelfs de reden zijn voor een naamsverandering. Een voorbeeld hiervan is de naamswijziging van Transavia naar Transavia.com. 
Ook als de bedrijfsnaam om een andere reden wordt gewijzigd, is het belangrijk te denken aan de gevolgen voor de online vindbaarheid van de organisatie. We leggen uit wat deze gevolgen zijn.    

Gevolgen voor online vindbaarheid

Je hebt vast wel eens je bedrijfsnaam opgezocht in Google of een andere zoekmachine. Het is je vast wel opgevallen dat veel resultaten verwijzen naar websites waarop je bedrijf vermeld staat. Een aantal daarvan heb je misschien in eigen beheer en zelf voorzien van tekst en informatie, maar het grootste deel van die resultaten niet. 

Denk aan sites met adresgegevens of openingstijden, reviewsites als Tripadvisor of Foursquare, blogs of nieuwssites. Deze websites halen vaak informatie van bijvoorbeeld de Kamer van Koophandel. Bij een naamsverandering moeten eigenlijk al deze sites de nieuwe naam overnemen. Een flinke klus. Doen zij dat niet, dan bent je niet (goed) vindbaar op de nieuwe bedrijfsnaam en kan er verwarring ontstaan bij (potentiële) klanten. 

Waar moet je allemaal aan denken? Een paar tips:

    • Stel een redirect in van je oude website naar de nieuwe. Op deze manier komen bezoekers van de oude site automatisch op de nieuwe site terecht. 
    • Laat aan de Kamer van Koophandel weten dat je bedrijfsnaam verandert. 
    • Sta je vermeld in online bedrijvengidsen? Informeer hen over de wijzigingen. Heb je liever zelf controle over je gegevens? Op het Netwerk van Youvia beheer je jouw bedrijfsgegevens gemakkelijk vanaf één plek. 
    • Pas ook de bedrijfsnaam aan in alle online advertenties. Let hierbij op dat de advertenties ook verwijzen naar de nieuwe website-url. 
    • Heb je in het verleden zelf artikelen geschreven over je bedrijf die zijn gepubliceerd op andere websites of weblogs? Vraag deze sites dan ook de nieuwe naam en website over te nemen. \

Nieuwe naam, nieuwe kansen

Een nieuwe bedrijfsnaam vraagt extra aandacht in je online communicatie en strategie om vindbaar te blijven. Dat vergt uiteraard tijd, maar opent deuren naar nieuwe kansen en mogelijkheden.