Online verkopen op Marketplaces? Gebruik reviews om op te vallen

Istock 1270272041

Zo’n 54% van alle online aankopen gebeurt op online marketplaces. Dat schreef NU.nl onlangs in een nieuwsbericht op hun website. Marketplaces zijn online verkoopplatforms die producten van anderen verkopen, zoals Bol.com, Amazon en eBay. Online shoppers kiezen hier uit duizenden producten van talloze verkopers, allemaal onder één dak.

Maar hoe val jij als verkoper op tussen al deze aanbieders? Eén van de manieren om dat te doen is  om reviews te verzamelen. Met reviews win je het vertrouwen van de klant, en vergroot je de kans op een transactie. Dat leggen we graag even uit.

De kracht van reviews
Bijna iedereen leest reviews van andere klanten bij aankopen op het internet. Ze vertellen je of een product goed werkt, of de verkoper betrouwbaar is en of een bestelling snel geleverd is. Daarbij geven klanten vaak een beoordeling, bijvoorbeeld op een schaal van 1 tot 5 sterren of met een score van 1 tot 10.

Waarom is dat zo belangrijk? Daarvoor moet je je verplaatsen in de schoenen van de consument. Die moet namelijk op afstand – zonder jou als verkoper ooit te hebben ontmoet – een beslissing nemen over jouw bedrijf én jouw product. Bij gebrek aan eigen ervaring baseren klanten die beslissing op de mening van andere klanten. En die mening is behoorlijk krachtig. Ruim 76% van alle consumenten vertrouwt zelfs evenveel op reviews als op aanbevelingen van vrienden en familie!

Positieve én negatieve reviews
Positieve reviews bij jouw producten op marketplaces zijn daarom goed voor de omzet. Moet je dan alleen maar 5-sterrenbeoordelingen verzamelen als bedrijf? Of enorm schrikken als je een keer een lagere beoordeling krijgt? Hierover kunnen we duidelijk zijn: nee, want alleen maar positieve reviews ontvangen is óók niet alles.

Hoewel veel slechte beoordelingen ontvangen een bedrijf absoluut geen goed doet, komen bedrijven met alleen maar jubelende reviews onbetrouwbaar over. En betrouwbaarheid is echt het allerbelangrijkste. Hier en daar een kritische klant of een lagere beoordeling hoeft daarom helemaal niet erg te zijn. Uit een onderzoek van reviewbedrijf Trustpilot komt zelfs naar voren dat reviews met 4 (uit 5) sterren het meest vertrouwd worden door de consument.

Wil je meer weten over omgaan met negatieve beoordelingen? Lees dan ook ons artikel ‘Zo ga je professioneel om met negatieve reviews”.

Beter zichtbaar in zoekmachines
Een andere reden waarom reviews zo belangrijk zijn als je gaat verkopen op marketplaces, is dat veel zoekopdrachten beginnen in Google. Daar zoeken consumenten op een product en vaak worden ze vervolgens doorgestuurd naar marketplaces zoals Bol.com of Amazon.

Google baseert de getoonde artikelen van marketplaces onder andere op de populariteit van een product. Reviews dragen hieraan bij. Dit zijn voor Google betrouwbare gegevens – omdat het letterlijk de meningen van échte klanten zijn.

Vraag klanten om hun mening
Ga je online verkopen op marketplaces? Vraag klanten daarom na aankoop altijd om een review. Stuur een geautomatiseerd bericht en informeer naar hun ervaringen. Of motiveer klanten een review achter te laten door korting aan te bieden in ruil voor hun beoordeling. Hoe meer reviews je verzamelt, hoe meer je opvalt wanneer consumenten op zoek gaan naar een product.

Reviews zijn dus echt onmisbaar voor jou als verkoper op marketplaces.
Ga je hiermee aan de slag? Bij Youvia helpen we je graag met het live zetten van je producten. Ook ondersteunen we je bij het verzamelen en omgaan met reviews. Op deze pagina lees je daar meer over. En heb je vragen? Dan staan we natuurlijk voor je klaar!