Wat, hoe en waarom?
Wat is een responsive website?
"Het maakt met responsive design niet uit op welk apparaat mensen je site bezoeken. Of hoe hun scherm is ingesteld. De site is altijd logisch ingedeeld."
Waarom een responsive website?
Gebruiksvriendelijkheid houdt bezoekers vast. Het maakt met responsive design niet uit op welk apparaat bezoekers kijken. Of hoe hun scherm is ingesteld. De site is altijd logisch ingedeeld. Geen afhakers vanwege te kleine buttons of onleesbare pagina's. Ze blijven tevreden.
Aangepaste snelheid
Tegenwoordig is mobiel internet een stuk sneller dan een aantal jaar geleden. Maar houd toch rekening met een langere laadtijd van je site op een mobiel apparaat. Niet elke smartphonegebruiker heeft namelijk de nieuwste -en daarmee snelste- telefoon. Een responsive ontwerp biedt hierbij uitkomst. Je stelt de site zo in dat hij bij een bepaald schermformaat automatisch overschakelt op kleinere afbeeldingen. Of je zorgt dat grote afbeeldingen niet worden geladen. Op een klein scherm overstemmen beelden anders de inhoud. Maar op desktopschermen zijn grotere aantallen plaatjes in een hoge resolutie juist een toevoeging.
Bewustontwerpen
Een responsive ontwerp heeft een onverwacht voordeel. Je wordt gedwongen om een goede website-strategie te kiezen. Als het scherm kleiner wordt, welk onderdeel van je site moet dan bovenaan komen? Wat zou een bezoeker met een smartphone als eerste willen zien? Dat is keuzes maken. Prioriteiten stellen. Niet alleen voor je site, maar voor je hele bedrijf.
Verplaats je in de bezoeker met een smartphone. Wat verwacht hij van je site? Een belbutton bovenaan de pagina geeft de gelegenheid je bedrijf met 1 druk op de knop aan de telefoon te krijgen. Iets dat voor een desktopgebruiker minder relevant is. Een Google Maps-afbeelding met de locatie van je vestiging laat direct zien waar je potentiële klant moet zijn. Een responsive ontwerper stelt je mobiele website zo in dat bepaalde tools niet verschijnen op een groter scherm.
Wat brengt de toekomst?
Mobilegeddon pakte voor niet-responsive websites minder dramatisch uit dan verwacht. Sommige van deze sites behielden zelfs hun positie, omdat ze nog steeds veel werden bezocht. Maar met de introductie van Google's mobile first indexering delven smartphone-onvriendelijke sites het onderspit.