Terugblikken op 2021 en vooruitkijken naar 2022

Happy New Year 1063797

Terugblik op 2021

Als we terugblikken dan heeft de afgelopen twee jaar het coronavirus een enorme impact gehad op onze samenleving, gezondheid en manier van leven. Begin 2021 was er veel economische onzekerheid. De miljarden van de NOW-regeling hielden veel bedrijven overeind. Er werd gevreesd voor een faillissementsgolf en een toename van de werkloosheid. Halverwege 2021 blijkt het beeld toch anders. De economie in ons land groeit harder dan voor Corona tijd mede dankzij de fors gestegen winsten van bedrijven. In afgelopen lente zelfs beter dan in dezelfde periode in 2019, toen niemand nog van Corona had gehoord. Ook het werkloosheidscijfer is historisch laag te noemen. 
 
Sinds de coronacrisis zijn we genoodzaakt thuis te werken en kunnen we met verscherpte maatregelen ’s avonds de deur niet uit. Alles wat we doen, doen we nu online: boodschappen doen, het kijken (of eigenlijk streamen) van films, het bestellen van eten en natuurlijk shoppen. Je zou kunnen zeggen dat door de komst van Corona het internetgebruik explosief is gestegen.

De versnelde digitalisering van de afgelopen jaren is daarom een feit. Hierdoor zijn voor veel bedrijven online en digital nog belangrijker geworden. Dit eist van bedrijven een andere manier van ondernemen. Elke dag moeten ondernemers inspelen op online gebruik en veranderd zoekgedrag van de consument. Ze moeten tegemoetkomen aan de behoeften van hun klanten en tegelijk reageren op het gedrag dat ze online laten zien.

Wat kunnen we in 2022 verwachten?

Als we vooruitblikken, wordt 2022 het jaar waarin we elkaar weer mogen ontmoeten en begroeten? Mogen we weer reizen, feesten en elkaar weer zien op kantoor? Of blijft de pandemie met bijbehorende maatregelen nog tot ver in 2022 voelbaar? Waarschijnlijk zal het laatste aan de hand zijn. Corona zal nog steeds impact hebben op ons dagelijks leven en de manier van ondernemen.

Wederom zal Corona ook invloed hebben op de ontwikkeling van online marketing. In 2022 zal het allemaal nog net iets technischer worden. De uitdaging voor de ondernemers zit in het gegeven, dat ze het exploderende technologielandschap moeten zien bij te benen en de ideale online marketing oplossingen moeten zien te vinden en toepassen. In dit licht kunnen we alvast 3 belangrijke trends op online marketing gebied voorspellen.

Mobielvriendelijkheid en Voice Search

Steeds meer gebruikers zitten op mobiel in plaats van op de desktop. Dus zorg dat je website perfect presteert op mobiel. Google wil enkel de beste websites aan zijn bezoekers tonen en straft slechte mobielvriendelijkheid dan ook af.
Hoe kan je inspelen op Voice Search? Denk bijvoorbeeld aan het goed invullen van Google Mijn Bedrijf. Wanneer mensen zoekopdrachten uitspreken als ‘dichtstbijzijnde schoenenwinkel’ kan Google eenvoudig jouw winkel en locatie als antwoord geven. Meer weten over hoe je voice search kunt inzetten voor jouw bedrijf? Vraag dan hier een adviesgesprek aan.

Reviews

Klantervaring is key! Via Google Mijn Bedrijf kunnen gebruikers meteen eerdere ervaringen met jouw bedrijf zien. Doordat de reviews via Google zijn geplaatst, en niet als referentie op je website staan, worden ze als betrouwbaar beschouwd. Door reviews te verzamelen van bestaande klanten, geef je een transparant en als het goed is positief beeld af aan mensen die zoeken naar jouw producten of diensten. Meer weten over hoe je reviews kunt inzetten voor jouw bedrijf? Vraag dan hier een adviesgesprek aan.

Responsieve zoekadvertenties

Vanaf 30 juni 2022 kunnen er geen uitgebreide tekstadvertenties meer worden gemaakt. Dit houdt in dat je enkel een responsieve advertentie maakt. Hierbij geef je een aantal koppen en beschrijvingen aan Google. Google maakt er vervolgens zelf afwisselende advertentieteksten van. Google toont de beste combinatie van teksten op dat moment. Afgestemd op de gebruiker, het apparaat en locatie. Zo worden je advertenties dus nog beter afgestemd op je doelgroep. Meer weten over hoe je responsieve zoekadvertenties kunt inzetten voor jouw bedrijf? Vraag dan hier een adviesgesprek aan.