Verbeter je Google-rankings met een up-to-date bedrijfsprofiel

Verbeter je Google-rankings met je bedrijfsprofiel

Actuele openingstijden, het telefoonnummer van je winkel en recente foto’s van je bedrijfspand. Met een uitgebreid online bedrijfsprofiel zorg je ervoor dat klanten jouw onderneming goed weten te vinden. Maar wist je dat een bedrijfsprofiel ook van invloed is op hoe jouw bedrijf scoort in zoekmachines? Sterker nog: hoe consistenter jouw bedrijfsgegevens zijn, hoe hoger je komt te staan.


Een formule voor vindbaarheid

Wanneer je als ondernemer nieuwe klanten wilt werven, is het ontzettend belangrijk dat je goed vindbaar bent. In Nederland gebruikt zo’n 95% van alle consumenten een zoekmachine wanneer ze op zoek gaan naar informatie over bedrijven of producten. Anno 2021 betekent vindbaar zijn daarom dat je goed moet scoren in Google. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? 

Daarvoor moeten we kijken naar het algoritme: dit is de wiskundige formule achter het tonen van relevante zoekresultaten. Het algoritme is in het leven geroepen om gebruikers zo goed mogelijk te helpen bij het vinden van relevante informatie. Als het algoritme niet bestond dan zou er geen enkele logica zijn in welke website er per zoekopdracht getoond zou worden – en dat schiet natuurlijk niet op. Het tonen van relevante zoekresultaten wordt daarom bepaald aan de hand van verschillende factoren, zoals de bruikbaarheid van de webpagina’s, het expertiseniveau van websitebronnen én de hoeveelheid recente en up-to-date informatie. En dat is waar online bedrijfsprofielen om de hoek komen kijken. 

Het belang van een bedrijfsprofiel

Heb je een kapperszaak in Leiderdorp en wil je dat potentiële klanten jouw website vinden wanneer ze in Google de zoekopdracht ‘kapsalon Leidendorp’ invoeren? Dan is een bedrijfsprofiel ontzettend belangrijk. Dit is één van de bronnen die Google gebruikt om te bepalen hoe relevant jouw onderneming is bij deze zoekopdracht. Je kunt bijvoorbeeld een bedrijfsprofiel aanmaken op 1888, op DeTelefoongids.nl of via Google Mijn Bedrijf. Hier vermeld je gegevens zoals je bezoekadres, telefoonnummer en het websiteadres van je bedrijf: alles wat een klant moet weten als hij op zoek is naar jouw bedrijf en de producten of diensten die je verkoopt.

Behalve dat deze gegevens superhandig zijn voor klanten, zijn deze basisgegevens voor Google een soort ‘digitale vingerafdruk’. Hoe vaker Google deze vingerafdruk ziet, hoe groter de kans dat jouw bedrijf hoog in de zoekresultaten verschijnt. Het is daarom slim om op meerdere websites aanwezig te zijn met jouw bedrijfsgegevens, maar het is minstens zo belangrijk dat de gegevens die je vermeld up-to-date zijn en op alle platforms overeenkomen. Google keurt het namelijk af wanneer je gegevens onvolledig of inconsistent zijn. Dit ziet het algoritme als ‘onbetrouwbaar’, waardoor je minder goed scoort. Het is dus noodzakelijk om je gegevens goed bij te houden en aan te passen waar nodig.  

TIP VAN YOUVIA

Heb je één of meerdere online bedrijfsprofielen? Het toevoegen van je logo, teamfoto’s en het reageren op reviews van klanten zorgen er allemaal voor dat je nóg hoger klimt in de zoekresultaten. Hoe meer je je bedrijfsprofielen verrijkt, hoe beter!


Slim en snel je gegevens beheren

Maar het beheren van al je bedrijfsgegevens op meerdere platforms kan behoorlijk tijdrovend zijn. Zéker wanneer je een bedrijf met meerdere vestigingen hebt. Stel je eens voor dat je eigenaar bent van een winkelketen op tien locaties in heel Nederland. Je hebt voor alle tien de winkels een profiel aangemaakt op 1888, Tripadvisor, TomTom, Facebook én op DeTelefoongids.nl – en op een dag wil je het bezoekadres van je hoofdkantoor wijzigen. Dat is dan best een flinke uitdaging.

In zo’n situatie kan het handig zijn om gebruik te maken van een tool waarmee je vanuit één plek al je profielen up-to-date houdt. Dat scheelt tijd, maar zorgt er ook voor dat Google jouw bedrijfsprofielen als zeer betrouwbaar bestempeld. Simpelweg omdat de gegevens overal overeenkomen. 

Oplossing van Youvia

Bij Youvia hebben we daar een handige oplossing voor: onze Online Locatie Manager (Bedrijfsprofiel op Netwerk). Dit is een online portal waarmee je jouw bedrijfsgegevens met één druk op de knop deelt op meer dan 35 belangrijke websites, waaronder Facebook, 1888 en Google. Dat is goed voor je vindbaarheid en het zorgt ervoor dat klanten je altijd kunnen bereiken. Ook heb je hiermee een handig dashboard waarmee je social mediaberichten kunt posten, bedrijfsfoto’s uploadt én waarmee je comments en reviews van klanten beheert en beantwoordt. Alles op één plek dus: wel zo makkelijk! 

Benieuwd of de Online Locatie Manager (Bedrijfsprofiel op Netwerk) iets voor jouw bedrijf is? Maak dan een gratis adviesgesprek met één van onze digitale coaches. We vertellen je graag meer over de mogelijkheden.   

Plan een adviesgesprek