1. Vind de juiste zoekterm
- Bedenk welke problemen klanten willen oplossen. Voor een loodgieter kan bijvoorbeeld 'verstopt doucheputje' een zoekwoord zijn.
- Voer de zoektermen ook in bij Google. Zo zie je wat voor resultaten er bij de term horen. Controleer of je site hier logisch tussen past, en of de concurrentie niet te hoog is.
- Kijk ook eens naar de zoektermen die je concurrenten gebruiken. Kun je ze inhalen? Doen. Zoek zo niet naar een alternatief.
- Houd rekening met de relevantie van de zoekwoorden. Aan bezoek dat niet geïnteresseerd is in je diensten, heb je niets.
- De homepage is je meest waardevolle pagina. Richt deze dus op een (algemeen) zoekwoord, zoals 'Loodgieter Eindhoven-Noord'.
3. Schrijf je tekst voor de bezoeker, niet voor Google
Laat zoekmachineoptimalisatie de gebruikerservaring niet in de we gebruikersgedrag. Je wilt bezoekers niet weg zitten. Google kijkt namelijk ook naar
wegjagen met rare of onleesbare teksten.
Onderdeel hiervan is dat teksten niet overmatig veel zoektermen mogen bevatten (keyword stuffing). Zolang de tekst natuurlijk leest, is het in orde. Maak je paragrafen ook niet te groot, en je zinnen niet te lang. Houd een vuistregel aan van maximaal 15 woorden per zin, en 100 per paragraaf.
4. Geef je vindbaarheid een boost met linkbuilding
Google houdt rekening met de links die naar je site verwijzen. Op basis daarvan wordt ingeschat hoe betrouwbaar je site is. Een hogere betrouwbaarheid zorgt ervoor dat je hoger scoort in Google.
Links van betrouwbare sites naar die van jou, geven meer waarde door aan je site. Heb je klanten, connecties of opdrachtgevers met een waardevol domein, relevant voor jouw branche? Vraag die persoon om een link naar jouw site op hun site te zetten, met een korte aanbeveling. Het verzamelen van links heet linkbuilding en is een belangrijk aspect van zoekmachine-optimalisatie.
Ook interne links zijn van belang. Dit zijn de links die binnen je website naar een andere pagina verwijzen. Hoe minder klikken het vanaf de homepage kost om op een pagina te komen, hoe meer waarde hij krijgt. Zorg dus dat belangrijke pagina's makkelijk te bereiken zijn. Dit doe je door een logische, hiërarchische structuur aan te houden.
5. Update je website regelmatig
Een voordeel van websites is dat ze altijd aangepast kunnen worden, waardoor informatie steeds actueel is. Google neemt dit ook mee in de plaatsing van je website in de zoekresultaten. Websites die regelmatig worden aangepast, maken meer kans op een goede vindbaarheid in Google. Die punten pak je heel eenvoudig, bijvoorbeeld door wekelijks een leuk artikel toe te voegen aan je nieuwspagina. Met een gebruiksvriendelijke, informatieve en leesbare website maak je een goede indruk bij bezoekers.