Hoe haal ik zoveel mogelijk rendement uit mijn Ads-campagnes? En waarom moet ik mijn eigen campagnes nooit googelen? In dit blog leggen we het uit. En we vertellen over het veilingsysteem, de Click Through Rate (CTR) en het vertoningsaandeel.
Goed gevonden worden bij Google is een must. Search Engine Optimization (SEO) zorgt daarvoor. Maar ook Search Engine Advertising (SEA) is van belang. Hiermee breng je jouw bedrijf tegen betaling onder de aandacht bij mogelijke klanten die zoeken in Google. Je doet dat door online te adverteren met Google Ads.
1. Veilingsystem: gebruikerservaring belangrijker dan bod
Google werkt met een veilingsysteem. Aan elke advertentievertoning gaat een veiling vooraf. Adverteerders bieden een bedrag voor een zoekwoord. Google bepaalt aan de hand van een serie factoren wie die veiling wint. Natuurlijk is de hoogte van het bod daar eentje van, maar het is niet de belangrijkste. Voor Google staat de gebruikerservaring namelijk voorop. De tekst van de advertentie, de link naar jouw site en de inhoud van de pagina waar de bezoeker op terecht komt wegen samen veel zwaarder.
2. Click Through Rate: hoe hoger, hoe better
De verhouding tussen het aantal keren dat je advertentie is vertoond en hoe vaak erop is geklikt, noemen we de Click Through Rate, de klikfrequentie. Wordt je advertentie 100 keer getoond en 10 mensen klikken erop, dan heeft deze een CTR van 10 procent. Hoe hoger de CTR is, des te relevanter jouw advertentie is volgens Google.
3. Vertoningsaandeel: laat zien welke kansen je pakt
Een laatste oorzaak waarom je je advertentie mogelijk niet ziet in Google: het advertentiebudget is niet toereikend. Google verdeelt het budget namelijk altijd zo, dat je regelmatig mee kunt doen in de veilingen op een zoekwoord. Om de kosten in de hand te houden stel je in je account een dagbudget in. Dit is het bedrag dat je per dag maximaal wilt uitgeven. Wordt die limiet bereikt, dan wordt je advertentie niet meer getoond.