Website-trends van de afgelopen jaren

Website Trends

De hoogste tijd voor extra creativiteit




Ga subtiel de diepte in met material design

De afgelopen jaren was 'flat design' de trend. De schaduwkant van deze designtrend is het gebrek aan diepte en gelaagdheid. Wat effect heeft op de gebruikerservaring: 'Is dit een button waar ik op kan klikken' Om dit probleem op te lossen introduceerde Google material design.

Buttons met subtiele schaduw-effecten vallen beter op, waardoor de websitebezoeker makkelijker te begeleiden is. Dit is een trend de afgelopen jaren.

Breng statisch beeld tot leven met cinemagraphs

Een cinemagraph is een foto met een bewegend element dat zich steeds herhaalt. Hiermee voeg je dynamiek toe aan je website. Een beeld dat de aandacht van je bezoekers trekt. Cinemagraphs bestaan uit GIF-animaties. Doordat de beweging binnen de afbeelding ononderbroken is, creër je een realistisch effect. Hiermee leg je de focus op een specifiek onderdeel in de foto, waardoor je het verhaal van het beeld (product of dienst) subtiel versterkt.


Trek de aandacht met achtergrondvideo's

Door video in webdesign te integreren neemt u uw bezoekers mee in uw wereld en houdt u de aandacht langer vast. Wat een positief effect heeft op de SEO-waarde en het bounce-percentage van uw website. Let er wel op dat het geluid van de video uitstaat als de video automatisch afspeelt. Of geef uw bezoekers de optie om de video te pauzeren.



Verleiden tot de klik met opvallende knoppen

Een bestelling plaatsen, informatie opvragen of een offerte aanvragen? U wilt dat uw bezoekers overgaan tot actie. Door het gebruik van goede, opvallende call-to-action-buttons helpt u uw websitebezoekers een handje op weg. Een trend binnen webdesign is de omvang van de cta-knop. Een grote button, in combinatie met goede content, brengt uw bezoeker in verleiding om door te klikken.

Schotel het complete menu voor met fullscreen-navigatie

Navigatie en gebruiksvriendelijkheid zijn niet van elkaar te scheiden. Wie niet prettig navigeert, en daardoor niet vindt wat hij zoekt, zal sneller de website verlaten. Een nieuwe trend is het fullscreen-menu. In een oogopslag ziet u wat u op de website kunt verwachten. Het is ook mogelijk om de fullscreen-navigatie te verbergen achter het uitklapbare hamburgermenu. Dit vraagt van uw bezoeker een extra klik en heeft daarom zo zijn voor- en tegenstanders.

Focus niet op home

De homepagina is niet de enige toegangspoort tot de rest van de content. Bezoekers landen steeds vaker op een andere pagina van de website. Via zoekmachines, blogs en social media. Daarom is het belangrijk dat elke webpage een volwaardige pagina is die voorziet in de informatiebehoefte van de bezoeker.

TIP: Win laadtijd met 'lazy loading'

Lazy loading is een trend die je op de Facebooktijdlijn tegenkomt: content wordt pas geladen als de gebruiker naar beneden scrolt. Doordat het laden in delen gebeurt, gaat de laadsnelheid van de website omhoog. Wat een positief effect heeft op SEO, omdat Google snelle websites hoger rankt dan langzame sites. Staat er op uw website ook 'zware' content waardoor de laadtijd vertraagt? Dan kan "lazy loading" de oplossing hiervoor zijn.



Geef een retrotwist met geometrische vormen

Retrosneakers, -radio's en -scooters. Alles wat retro is lijkt een instant succes te zijn. Dit retrogevoel wordt ook steeds meer naar websites vertaald. Driehoeken, ruiten en cirkels. We zien het op verschillende sites terugkomen. Bijvoorbeeld bij Wehkamp en Case 3D.

Website die past bij u en uw doelgroep

Onze online specialisten kunnen hierover meer vertellen. Ook in hoeverre deze passen bij het imago van uw onderneming en uw doelgroep en de bijdrage aan de gebruikerservaring. Laat een van onze experts een blik werpen op uw site voor vrijblijvend advies. Neem contact op met onze klantenservice of stel een vraag via de chat.