Weer open? Zo trek je klanten naar je zaak

Istock 1191194146

Eindelijk is het zover: de opening van de terrassen is een feit, en ook winkelen mag weer zonder afspraak. Voor veel ondernemers betekent dit handen uit de mouwen, want er moet ontzettend veel geregeld worden. Het aanpassen van de openingstijden op Google of het opnieuw aanzetten van digitale advertenties is iets wat je gauw over het hoofd ziet. Maar als je dat meteen slim inzet, kan dat wél extra klanten naar je zaak trekken.

Openingstijden op Google
Als je een winkel of horeca-onderneming hebt, is de kans groot dat je zaak vindbaar is op Google. Hier staan vaak ook de openingstijden van je bedrijf. Misschien heb je deze al wel tijdelijk aangepast toen de horeca dicht ging of toen winkelen alleen nog maar op afspraak kon. Maar nu de deuren weer open zijn, is het slim de openingstijden weer eens te updaten. Vermeld bijvoorbeeld dat jouw terras nu open is van 12 uur ’s middags tot 18 uur ’s avonds en op welke dagen klanten welkom zijn.


Heb je een winkel en wil je de komende tijd wat vaker open om zo meer klanten te verwelkomen? Dan is het aanpassen van de openingstijden een slimme manier om dit zichtbaar te maken.


Tip!
Openingstijden kun je bij Google aanpassen via ‘Google Mijn Bedrijf’, maar het is ook mogelijk om bij Youvia een Bedrijfsprofiel op Netwerk aan te maken. Hiermee deel je jouw bedrijfsgegevens – inclusief up-to-date openingstijden – op meer dan dertig belangrijke websites. Inclusief Facebook, 1888 en Google. Dit vergroot je vindbaarheid, en maakt het beheren van je bedrijfsinformatie nog makkelijker. En dat met slechts één druk op de knop. ☞ Lees meer over het Bedrijfsprofiel op Netwerk.


Digitale advertenties inzetten
Met Search Engine Advertising (SEA) kun je jouw bedrijf onder de aandacht brengen bij de doelgroep. Wil jij bijvoorbeeld dat potentiële klanten weten dat jouw horecazaak in Emmen weer open is? Zet dan een digitale advertentie in op deze termen. Wanneer klanten dan zoeken naar ‘terras Emmen’, komt jouw advertentie naar boven. Zo trek je potentiële klanten naar je zaak.

Met SEA kun je bovendien zelf bepalen op welk moment jouw advertentie zichtbaar is. Omdat de terrassen nu alleen open zijn tussen 12.00 uur en 18.00 uur, kun daar met SEA slim op inspelen. Laat je advertentie bijvoorbeeld alleen tussen 11.00 uur en 17.00 uur naar voren komen. Zo ga je slim om met je advertentiebudget. Lees meer over SEA



Openingsbericht plaatsen op je website
Jouw zaak is weer open, en dat mag iedereen weten. Om dat feit nog eens goed onder de aandacht te brengen bij klanten, kun je een openingsbericht of melding plaatsen op je website. Je website is toch een belangrijk informatiepunt voor klanten. Schrijf bijvoorbeeld: “Beste klant, we zijn weer open! Kom je langs?” en plaats deze melding op een goed zichtbare plek op je site.

Heb jij een website laten bouwen door Youvia? Dan maken wij dit openingsbericht of website-melding graag voor je aan. Ook als je een website van een andere partij hebt en er zelf niet helemaal uitkomt, staan we voor je klaar.


Nieuwsbrief rondsturen
Je kunt er bovendien voor kiezen om extra klanten naar je onderneming te trekken door korting aan te bieden of een welkomstactie op te zetten. Op het terras krijgen klanten misschien wel een portie bitterballen gratis, en in de hele maand mei kun je klanten in de winkel 10% korting geven op een artikel naar keuze.

Zo’n actie communiceer je eenvoudig door het rondsturen van een nieuwsbrief: zo bereik je vaste klanten én iedereen die eerder al eens interesse heeft getoond in jouw bedrijf. Heb je nog geen database met klanten opgebouwd? Dan kun je het bericht ook op social media plaatsen. Dit is een slimme, kosteneffectieve manier om veel (nieuwe) mensen te bereiken.


Andere ondernemers steunen
Voor winkeliers, horeca-eigenaren en andere ondernemers was de afgelopen tijd behoorlijk pittig. Nog steeds is het voor deze groep niet makkelijk. Daarom kunnen zij ook wel een steuntje in de rug gebruiken. Wil jij andere, lokale ondernemers helpen? Bied dan eens aan dat ze jouw netwerk mogen gebruiken om hun zaak te promoten.

Heb jij bijvoorbeeld een grote groep volgers op social media? Deel dan een bericht van een andere ondernemer. Of wijd één deel van je nieuwsbrief aan het uitlichten van andere bedrijven die misschien ook relevant zijn voor jouw doelgroep. Daarmee help je andere ondernemers, maar laat je ook aan jouw klanten zien dat jij weet wat zij interessant vinden.


Even sparren
Er zijn talloze manieren om klanten naar je zaak (of die van collega-ondernemers) te trekken nu deze eindelijk weer open mag. Even sparren over wat je allemaal nog meer kunt doen? Bij Youvia denken we graag met je mee. Plan nu een afspraak in en we duiken samen met jou in de mogelijkheden.

➢ Maak een gratis afspraak