Werknemers als marketingtool

Werknemers Als Marketingtool

Promotors met een netwerk

Online campagnes. Social media. Vernieuwende content. Referenties van trouwe klanten. De basis is gelegd. Je werkt aan je online reputatie en verovert langzaam maar zeker je plek op het wereldwijde web. Maar heb je al gedacht aan een ander, zeer waardevol marketingtool? Je werknemers.

Social media en je werknemers: een gouden combinatie

Het zijn de promotors van je bedrijf. Degenen die elke dag met je producten en klanten werken. Die weten wat je onderneming zo uniek maakt. En elke werknemer is ook één van die 10 miljoen Facebookgebruikers, 2,5 miljoen Twitteraars, bijna 5 miljoen Instagrammers of 4,6 miljoen LinkedInners in Nederland.* Passie voor je bedrijf en een groot bereik: betere ambassadeurs bestaan er niet. Ze verdienen de mooie titel interne promotors.

Laat interne promotors praten over je bedrijf via hun vertrouwde online kanalen. Zo vergroot je automatisch je zichtbaarheid en bereik. Bundel de krachten van social media en je werknemers.

De voordelen van interne promotors

Social media op werk niet toegestaan? Bedenk je het volgende:

      • Een werknemersprofiel wordt betrouwbaarder ervaren dan een (commercieel) bedrijfsprofiel. Een persoonlijke post heeft 70% meer waarde dan een bedrijfsprofielpost.
      • Op LinkedIn hebben Nederlanders gemiddeld 188 connecties. En Amsterdammers hebben er gemiddeld 288. Op Facebook zijn dat er gemiddeld 93, maar bedenk dat er dus ook veel mensen zijn die veel meer Facebookconnecties hebben. Elke werknemer vergroot je potentiële bereik op deze en andere social media.
      • Adverteren op Facebook is helaas niet gratis. Kies voor promotie via persoonlijke Facebookprofielen van werknemers. Scheelt je een hoop geld.
      • Als bedrijf ben je waarschijnlijk niet op alle social media actief aanwezig. Praten je werknemers goed over je op bijvoorbeeld Facebook, Instagram of Twitter, dan sta jij wederom gratis in positief daglicht. Wie weet bereik je mensen die je anders nooit had bereikt en spreek je een totaal andere doelgroep aan.
      • Dagelijks stellen mensen honderden vragen online. Via fora, de hashtag #durftevragen op Twitter en sites als goeievraag.nl. Vragen over praktische zaken, producten, locaties en persoonlijke ervaringen. Wie beter dan jouw technicus, trainer, ontwerper of verkoper om deze specifieke vragen te beantwoorden? Integreer online werkzaamheden in hun dagelijkse taken zodat ze inzien hoe belangrijk ze zijn voor je bedrijf.

Een voorbeeld uit de praktijk

Niet alleen binnen de praktijk van Sportmedisch Centrum Fysiomed is het personeel het visitekaartje. Ook op Facebook dragen medewerkers actief hun steentje bij aan de zichtbaarheid van de fysiotherapiepraktijk. Dat werpt zijn vruchten af. Neem bijvoorbeeld het bericht over de bedrijfsverhuizing en reken even mee.

De waarde van interne promoters

Dit creatieve verhuisbericht van Fysiomed werd 46 keer gedeeld. Daarmee bereikt de praktijk (46 x gemiddeld 93 Facebookvrienden =) 4.278 potentiële klanten. Dat is ruim het dubbele als hun eigen fanbase (2.100) groot is.

Dat is niet alles. Elke share leverde weer reacties en likes op van het netwerk van de werknemer. Neem bijvoorbeeld Fysiomed's Wouter. Hij deelde de post en kreeg alleen al 41 likes en 6 reacties. Zo bereikte hij met zijn eigen share (41 x 93 + 6 x 93 =) 4.371 mensen op Facebook.


Wat levert het op?

Zoals het bovenstaande rekensommetje laat zien, is de waarde van betrokken werknemers op social media enorm. Om je werknemers zover te krijgen dat ze op de juiste manier je bedrijf online promoten, zijn wel een paar dingen noodzakelijk:

      • Goede content. De voorbeeldvideo van Fysiomed is natuurlijk een succesnummer. Iedere werknemer is trots op een nieuwe locatie. Maar lees ook eens de andere berichten. Je ziet dat bijna alle berichten worden gedeeld door werknemers. Dat doen ze alleen maar als ze vinden dat de berichten het delen waard zijn.
      • Richtlijnen. Maak duidelijk wat je als bedrijf wilt uitstralen. Mogen werknemers reageren wanneer iemand iets negatiefs zegt over je bedrijf of spreek je alleen vanuit je bedrijfsaccount? Creeër bewustwording en maak goede afspraken.
      • Begeleiding. Niet alle werknemers zijn thuis in social media. Wil je ze inzetten als promotor, organiseer dan een socialmediacursus (met bijvoorbeeld een externe partij).
      • Een podium. Geef degene die social media al begrijpen (en een relevant netwerk hebben) in de spotlight. Ze ontpoppen zich niet alleen tot promotors naar buiten, maar zijn ook promotors voor andere werknemers. Die raken zeker weten geïnspireerd.
      • Meettools. Je wilt inzicht in de resultaten. Google Analytics en social media monotoring tools helpen je.
Tip!

Laat je werknemers zien wat het effect is van hun socialmedia-inzet. Hoeveel mensen en potentiële klanten bereiken ze door simpelweg een tweet de wereld in te sturen, een bepaalde werkgerelateerde hashtag te gebruiken, een Facebookbericht te liken of delen? Wat levert het op? Vertaal het naar begrijpelijke cijfers.

Meer informatie over werknemers als marketingtool

Als je werknemers begrijpen hoeveel dit marketingtool voor je bedrijf betekent, zullen ze zich gewaardeerd voelen voor hun inzet. Zo worden ze uiteindelijk nog enthousiaster over je onderneming en hun bijdrage. En dat betekent dat ze vanzelf nog betere interne promotors worden. Wil je meer weten over de relatie tussen marketing, social media en je werknemers? Neem dan contact op met de specialisten van Youvia.