Wat is SEO en hoe zet ik het slim in als ondernemer?

21-02-20 10:14 Comment(s) By Youvia marketing team

Goed vindbaar zijn in Google is één van de belangrijkste marketingdoelstellingen van ondernemers. SEO kan daar goed bij helpen en het is dan ook een veelgehoorde term. Maar wat betekent SEO nou eigenlijk? Hoe gebruik je het voor je website en wat moet je hierover weten om goed vindbaar te zijn en te blijven? 

Wat is SEO?

SEO staat voor 'Search Engine Optimization', ofwel: zoekmachineoptimalisatie. Dit houdt in dat je je website verbetert zodat je beter gevonden wordt in zoekmachines zoals Google. Anders gezegd: je kunt SEO inzetten voor een hogere populariteit van je website en daarmee voor meer bezoekers die klant worden, contactinformatie bij je achterlaten of zich abonneren op je nieuwsbrief. Denk bijvoorbeeld aan een café-eigenaar die komend weekend een feest heeft en een extra voorraad ijsblokjes nodig heeft. Stel: je bent leverancier van ijsblokjes, dan wil je deze café-eigenaar graag op je website hebben. SEO kan hierbij helpen. 
Benieuwd hoe je er nu voor staat? Vraag een gratis SEO-check aan!
"De beste SEO is goede content.
​Content met toegevoegde waarde.
​Bedenk wat je doelgroep interessant vindt.
​Schrijf blogs, plaats video's."

Veel bezoekers of relevante bezoekers?

Zoekmachines zoals Google brengen een volgorde aan in de websites die ze tonen wanneer iemand een zoekwoord intypt. Hoe 'relevanter' een zoekmachine je website vindt, hoe hoger je komt in de zoekresultaten. Een veel voorkomende misvatting is dat het alleen maar gaat om die hoge positie voor zo veel mogelijk zoekwoorden. Dit is weliswaar belangrijk, maar niet de enige factor die van belang is. 

Een hoge positie voor woorden waar niemand op zoekt of voor een zoekopdracht die totaal niet relevant is, levert namelijk geen waardevolle bezoekers op. Als leverancier van ijsblokjes is het niet interessant om hoog in de zoekresultaten te staan wanneer er wordt gezocht op 'warme chocolademelk recept'. Voor deze leverancier is het veel interessanter wanneer iemand zoekt op 'ijsblokjes leveren Amsterdam'. Met SEO optimaliseer je je website om bovenaan in de zoekresultaten te komen voor de woorden die voor jouw diensten van belang zijn. 

SEO bestaat grofweg uit 4 stappen: 

  1. Zoekwoordanalyse 
  2. Techniek optimaliseren 
  3. Content creëren en optimaliseren 
  4. Linkbuilding 

Wij leggen de stappen hieronder uit.

1. Zoekwoordanalyse

In deze eerste stap bepaal je de zoekopdrachten die relevant zijn voor je website. Een zoekopdracht is relevant als deze vaak door jouw doelgroep wordt ingetikt en een hoge conversiewaarde heeft. Je wilt dus antwoord op de vraag: door middel van welke woorden wordt er online vaak gezocht naar de producten of diensten die mijn bedrijf biedt? Want bij deze zoekwoorden is de kans groot dat een klant op zoek is naar jouw bedrijf en website. Dit zijn de 'zoekwoorden' die voor jouw bedrijf relevant zijn. Met de zoekwoordenplanner van Google kom je er heel eenvoudig achter welke zoektermen voor jouw bedrijf relevant zijn. 

Voorbeeld van zoekwoordideeën in de zoekwoordplanner van Google 

Voor de ijsblokjesleverancier is naast 'ijsblokjes bestellen', 'ijsblokjes kopen' bijvoorbeeld ook een relevante zoekopdracht 

2. Techniek optimaliseren

Nu u de juiste zoekwoorden hebt verzameld, is het tijd naar de technische kant te kijken. Zorg ervoor dat je een webbouwer inschakelt die weet aan welke technische richtlijnen een goede website moet voldoen. Belangrijke punten van aandacht zijn onder meer de laadtijd en mobielvriendelijkheid van de website. Daar kijkt Google ook naar. Ga nog een stapje verder en controleer of de HTML van de webpagina’s voldoet aan de laatste technische eisen. 

Google toont ook de url's in de zoekresultaten. Zijn de url's van je webpagina's leesbaar? Let erop dat een url geen rare karakters bevat die een klant niks zeggen, zoals: 'www.uwwebsite.nl/?pageid=123&source=abc'. Klanten zullen hier minder snel op klikken. Een goede URL voor bijvoorbeeld een contactpagina is: http://www.therocks.nl/contact/. 

3. Content creëren en optimaliseren 

De beste SEO is goede content. Content met toegevoegde waarde. Bedenk wat jouw doelgroep wil weten en interessant vindt. Schrijf blogs, plaats video’s. Teksten moeten natuurlijk ook antwoord geven op de zoekvraag en uniek zijn. Spits je teksten toe op de juiste zoekwoorden en gebruik synoniemen. Verwerk deze (zoek)woorden in de titel, tussenkopjes en inhoud van de alinea's. Hierdoor kan Google ‘lezen’ waarover jouw website gaat en bij een relevante zoekopdracht de website tonen in de resultaten. Als leverancier van ijsblokjes doe je er goed aan om een alinea te schrijven over de bestelprocedure. Met als kop of tussenkop 'IJsblokjes bestellen'. Je creëert hiermee content over een onderwerp dat voor jouw bedrijf belangrijk is. En waar je op gevonden wilt worden. 

Maar je kunt teksten nog verder optimaliseren. Linken de pagina's van jouw website onderling naar elkaar? Staat er bijvoorbeeld op de pagina met productinformatie een link naar de contactpagina? En staat in de linktekst het juiste zoekwoord? Een goede tekst voor de link is bijvoorbeeld: 'Direct ijsblokjes bestellen.’ ‘IJsblokjes’ in combinatie met ‘bestellen’ is hier dus de zoekterm. 

Let op!

Stouw de teksten niet vol met zoekwoorden. Google bestraft het overmatig gebruik van zoekwoorden. Google zorgt er dan voor dat je site lager in de zoekresultaten verschijnt. Tip! Zijn de teksten met zoekwoorden prettig om te lezen? Dan zit je goed. 

4. Linkbuilding

Wanneer andere websites linken naar jouw website, heeft dit een positief effect op je positie in zoekresultaten. Google neemt deze vermeldingen namelijk mee in de beoordeling over hoe relevant de website is voor een bepaalde zoekopdracht. Deze vermeldingen zijn als het ware een soort aanbevelingen. En hoe meer van deze aanbevelingen, hoe groter je relevantie volgens Google. 

Zoekmachines kijken echter niet alleen naar de hoeveelheid aanbevelingen, maar ook naar de context ervan. Wat is het onderwerp van de webpagina die naar je site linkt en hoe luidt de tekst die in die betreffende link wordt gebruikt? Zijn die relevant voor je bedrijf? Want voor de ijsblokjesleverancier is het natuurlijk het mooist wanneer café-eigenaren en andere horecaondernemers naar zijn website verwijzen als hun vertrouwde partner. 

Zoals je ziet draait het bij SEO vooral om relevantie en eerlijkheid. Komen url's, links en tussenkopjes niet alleen goed overeen met zoekwoorden, maar ook met de inhoud van je website? Zoekmachines worden steeds gerichter in hun selectie. Dat levert betere zoekresultaten op. Want uiteindelijk zou het toch voor iedereen het mooist zijn wanneer er alleen nog websites in zoekresultaten terechtkomen die daadwerkelijk relevant zijn voor wat je zoekt? 

Share -