6 redenen om nu een webshop te beginnen

Istock 918678728

Online winkelen is razend populair. In 2020 groeide het aantal webshops met bijna 50%. Eén van de belangrijkste redenen voor deze snelle stijging is de coronacrisis, toen veel ondernemers hun deuren moesten sluiten. Maar ook zonder corona is e-commerce een trend die niet meer weg te denken is uit onze samenleving. Overweeg jij om een webshop te beginnen? Bijvoorbeeld naast je bestaande winkel of zelfs als belangrijkste verkoopkanaal? In dit artikel leggen we uit waarom dat een heel goed idee is.

1. Steeds meer mensen winkelen online
Het aantal mensen dat online winkelt neemt al jaren toe. En als we de cijfers mogen geloven, neemt dat aantal alleen maar sneller toe. In 2019 winkelden 11,7 miljoen consumenten vanachter de computer. Door de lockdown steeg dit aantal met 7%. Op dit moment kennen we ruim 12,5 miljoen e-commerce shoppers. Als je bedenkt dat er in Nederland zo’n 17 miljoen mensen wonen, shopt dus bijna iedereen online.

2. Consumenten geven online steeds meer geld uit
Uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek blijkt dat niet alleen steeds meer mensen online winkelen, maar dat ze samen ook steeds meer geld uitgeven. In het tweede kwartaal van 2020 stegen de Nederlandse online consumentenbestedingen met 12% naar een recordhoogte van 6,36 miljard euro. Het meeste geld werd uitgeven in de winkelcategorieën food en fashion. Maar ook andere marktsegmenten vinden gretig aftrek: de grootste groeipercentages zijn te zien binnen de categorieën DIY/Garden (+121%), Home & Living (+105%) en Sport & Recreatie (+85%). Wat voor producten je dus ook verkoopt: online zit je altijd goed.

3. Met een webshop bereik je veel meer mensen
Een webwinkel is een goede aanvulling op een fysieke winkel. Met dit laatste bereik je vooral mensen uit de nabije omgeving, want consumenten winkelen nou eenmaal graag in hun eigen buurt. Maar als je een webwinkel hebt, dan bereik je mensen uit het hele land en soms zelfs over de hele wereld. Door te investeren in zoekmachineoptimalisatie wordt jouw webshop goed vindbaar. Ook heb je online meer mogelijkheden om mensen te stimuleren een bezoek te brengen aan jouw webshop. Bijvoorbeeld door het sturen van nieuwsbrieven of het inzetten van digitale advertenties.

4. Je bent niet afhankelijk van andere kanalen
We horen je denken: waarom een webshop beginnen als ik mijn producten ook kan verkopen via kanalen zoals Instagram? Hoewel deze kanalen een ontzettend goede aanvulling zijn op je verdienmodel, is het verstandig om als ondernemer nooit volledig afhankelijk te zijn van een verkoopkanaal van derden. De belangrijkste reden hiervoor is dat wanneer een platform zoals Instagram zijn diensten wijzigt, jouw zichtbaarheid in de knel kan komen. Met een webshop heb jij altijd zelf de touwtjes in handen en bepaal jij hoe goed jouw producten vindbaar zijn, bijvoorbeeld door SEO en SEA in te zetten, of je producten te verkopen via marketplaces zoals Bol.com.

5. Een webshop vereist geen grote investeringen
Ben je een beginnend ondernemer? Dan is een webshop een goed startpunt. Voor het beginnen van een webshop heb je namelijk maar weinig nodig. Je hebt geen winkelruimte nodig en kunt vanuit huis werken. Je hoeft daarom voor het beginnen van een webshop geen grote investeringen te doen. Ook als je al een bestaande winkel hebt is een webshop daarom een slimme, low-budget aanvulling op je verdienmodel. Zeker in onzekere tijden is dat wel zo fijn.

Lees ook ons artikel ‘Zo begin je een webshop’.

6. Een webshop beginnen hoeft niet moeilijk te zijn
Veel ondernemers zien op tegen het beginnen van een webshop, omdat ze denken dat het veel tijd kost of behoorlijk lastig is. Maar een webshop opzetten is helemaal niet moeilijk. Met slimme webshopsoftware kun je eenvoudig zelf aan de slag. Ben je niet zo technisch? Dan zijn er ook partijen die je helpen bij het opzetten van je webshop. Zoals wij! Bij Youvia helpen onze e-commerce experts je graag op weg. Wij regelen de techniek, richten de winkel in en hup: de orders stromen binnen. Dan hoef jij alleen nog maar de pakketjes op de post te doen.


Ben jij na het lezen van al deze punten klaar om een webshop te beginnen?
Plan dan meteen een gratis adviesgesprek in. Werk aan de winkel!