Breng in 3 stappen de online reputatie van je bedrijf in kaart
Stap 1. Google
Zoek op je bedrijfsnaam. Wees creatief:
Stap 2. Social media
Er zijn veel tools te vinden die het werk voor je doen en alles verzamelen wat er op social media over je bedrijf te vinden is. Die zijn echter best prijzig, en eigenlijk is het eenvoudig om zelf informatie over je bedrijf te vinden. De belangrijkste platformen bieden zelf uitgebreide manieren om hun content te doorzoeken:
- Facebook biedt onder meer de mogelijkheid om te filteren op standaardrubrieken. Hoe dat werkt lees je op de helppagina van het platform.
- LinkedIn heeft een vergelijkbare helppagina waarop wordt uitgelegd hoe je onder meer informatie over bedrijven, vacatures en personen kunt zoeken.
- Twitter heeft een effectief zoekformulier, waarmee je zeer selectief kunt zoeken.
Kom je vermeldingen tegen, dan is het handig om te letten op:
- Links; welke websites, personen of bedrijven verwijzen er naar jouw bedrijf?
- Positieve en negatieve berichten over jouw bedrijf.
Stap 3. Bedrijfsgegevens
Er bestaan talloze platforms (directory sites) waarop je een gratis profiel kunt aanmaken met al je bedrijfsgegevens (openingstijden, adresgegevens, etc.).
Maak ten slotte de balans op van positieve en negatieve resultaten. Die balans, dat is de online-reputatie van je bedrijf. Hoe sta je ervoor? Ben je negatieve sentimenten tegengekomen, of is het beeld voornamelijk positief? Zodra je meer over de reputatie van je bedrijf weet, zie je ook waar en hoe je kunt bijsturen.
Directory sites
Websites die voornamelijk bestaan uit een register van personen, websites of bedrijven noemen we directory sites. Daarvan zijn er duizenden, wereldwijd.
Bekende voorbeelden zijn onder meer:
Horeca (internationaal) | |
Horeca, winkelen en cultuur (internationaal) | |
Bedrijven | |
Alle bedrijven per woonplaats | |
Bedrijven |
in op Google Mijn Bedrijf en Bing Places for Business. Zorg daarnaast voor een bedrijfspagina op Facebook en een bedrijfspagina op LinkedIn. Last but not least: meld je bedrijf aan voor apps zoals Apple Maps en TomTom, zodat klanten de weg naar je deur weten te vinden.
Aan de slag
Het kan een hele klus zijn om alle gegevens over je bedrijf juist online te zetten, maar het loont zeker! Houd vooral rekening dat je aangepaste openingstijden overal doorvoert, want bijna niets is zo vervelend als voor een dichte deur staan. Is het managen van je online bedrijfsgegevens te veel werk? Met de Online Locatie Manager (Bedrijfsprofiel op het Netwerk) van Youvia beheer je je gegevens vanuit één centrale plek. Alle gegevens worden doorgeplaatst op meer dan 25 sites, kaarten en apps.
Heb je vragen over het verbeteren van je online vindbaarheid? De experts van Youvia helpen je graag verder.