Voorbeeld 1:
Breng je winkel online naar je klant met een 360°-foto
TIP!
Voorbeeld 2:
Breid je offline bereik uit met lokale online marketing in Ads
Een simpel voorbeeld: een restaurant in de Indische Buurt in Amsterdam maakt een advertentie als: Nu 50% studentenkorting op alle pizza's. Deze leidt naar de webpagina met de menukaart. Een vrouw van 23 in deze buurt die op haar telefoon zoekt naar 'restaurant', ziet waarschijnlijk die advertentie. Navigeert ze door naar de contactpagina, dan ziet ze dat de winkel vlakbij is. Ze komt langs voor een pizza met 50% korting, want ze is inderdaad student.
TIP!
Gebruik een lokkertje. Bijvoorbeeld een kortingsbon die 1 dag geldig is. Zo geef je lezers van jouw online advertentie extra stimulans om dezelfde dag bij je binnen te lopen.
Voorbeeld 3:
Breng met een bestelzuil je online assortiment je offline winkel in
Je webshop is een manier om klanten te trekken die niet zo snel naar jouw winkel komen. Maar het kan ook andersom. Met een bestelzuil laat je mensen in je winkel een uitgebreider assortiment doorzoeken. Spullen in het magazijn die niet goed passen in je winkel, toon je hiermee alsnog. Met alle marketinginformatie erbij.
IKEA is meester in online winkelen in de showroom. Je stelt op de computer in de winkel bijvoorbeeld eenvoudig zelf je kledingkast samen. Wil je weten hoe een deur er in het echt uitziet? Dan bekijk je hem. Maar over de investering van een kast wil je kunnen nadenken. Daarom biedt het bedrijf je de mogelijkheid om het kastontwerpprogramma thuis online te openen. Je haalt je eigen ontwerp gemakkelijk terug. En de offerte zit er direct bij. Natuurlijk hoef je het als kleine ondernemer niet zo ingewikkeld te maken als IKEA. Besef alleen dat veel dingen minder moeilijk zijn dan je zou verwachten.
TIP!
Houd het simpel voor jezelf. Begin met een tablet of pc op de toonbank. Laad er je webshop op. Marktplaats, desnoods. Bespreek het extra assortiment met je klant. Kijk of deze handelswijze iets voor je is en of je dit wilt uitbreiden. Lease later eventueel een bestelzuil.
Wat biedt de toekomst op het grensvlak tussen
online en offline marketing
Ontwikkelingen in de online en offline marketing gaan door. Er zijn interessante dingen gaande met Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR). AR wordt momenteel door grote bedrijven vooral ingezet als een try before you buy -ervaring. Consumenten kunnen bijvoorbeeld virtueel make-up uitproberen op hun eigen gezicht en IKEA maakt het mogelijk om in je eigen woonkamer meubels te plaatsen. Dit allemaal via je eigen smartphonescherm.
AR en VR voor ondernemers
Ook voor ondernemers kan AR en VR interessant zijn. Denk aan virtuele prototypes van nieuwe producten. Een virtuele tour voor potentiele nieuwe werknemers of een virtuele paskamer waar je klanten kleding kunnen "passen" zonder pashokje.
Augmented en Virtual Reality is misschien nu nog iets waar voornamelijk de grotere bedrijven in investeren, maar het zou zo maar kunnen dat in de nabije toekomst AR en VR steeds toegankelijker wordt voor de kleinere ondernemer. Het biedt in ieder geval interessante perspectieven voor het ondernemerschap aan het begin van een nieuw decennium.