Ook negatieve reviews hebben een positieve impact

Negatieve Review (1300 X 800 Px) (1)

Hé ondernemer, wist je dat alle reviews (positief en negatief) een positief effect hebben op de organische vindbaarheid van je website? Dit als je het goed aanpakt, natuurlijk. Na het lezen van deze blog is jouw review-game weer on point.

Consumenten hechten veel waarde aan reviews


Consumenten hechten veel waarde aan reviews. Dit omdat het een gevoel van betrouwbaarheid creëert. Iemand anders dan het bedrijf zelf zegt dat je een goede keuze maakt. Met name recente reviews hebben een positief effect. Dat zijn reviews die korter dan 3 maanden geleden geschreven zijn.

Het ontbreken van reviews creëert dan ook een tegenovergesteld effect. Bedrijven met minder dan 10 reviews worden over het algemeen niet serieus genomen.

Google hecht hier ook veel waarde aan, maar dat is over het algemeen wat minder bekend. Een zaak die door veel klanten als positief wordt beoordeeld, verschijnt al snel hoger in de zoekresultaten.



Beoordelingen Youvia, Reviews Youvia

Voor nepreviews hoef je niet bang te zijn. De gemiddelde consument prikt inmiddels gemakkelijk door nepreviews heen. Wanneer reviews erg op elkaar lijken, als steeds dezelfde termen terugkomen, of wanneer de review een erg commercieel tintje heeft, dan begrijpen we snel dat deze review wel eens nep zou kunnen zijn. Niets om bang voor te zijn, dus!

Google beloont bedrijven met recente beoordelingen met een hogere positie in de zoekresultaten


Het bestaansrecht van Google ligt volledig bij het beantwoorden van de vraag die gesteld wordt aan Google. Hiervoor is betrouwbare content nodig. Om die reden 'beloont' Google bedrijven die recente reviews hebben door ze hoger te tonen in de zoeksresultaten (natuurlijk is dit bij lange na niet de enige manier om te stijgen in de zoekresultaten, maar het helpt wel!).

Google vindt het nóg leuker als reviews foto’s en filmpjes bevatten, of wanneer ze belangrijke zoekwoorden vermelden. Ben je bijvoorbeeld makelaar? Dan is het fijn wanneer je online complimentjes krijgt als "Wat een sympathieke makelaar!" of "Wat ben ik blij met deze professioneel uitgevoerde taxatie!"


Reageer op al je reviews


Belangrijk om te onthouden is dat je op iedere review, zowel positief als negatief, dient te reageren. Een review negeren of hier aanvallend op reageren, komt onprofessioneel over en schrikt af. Ook al ben je wellicht geschrokken van een negatieve uitlating van jouw klant, je vriendelijke oplossing maakt veel meer impact op de lezer dan het probleem zelf.

Ontvang je veel reacties op sociale media die je het liefst zou verwijderen? We begrijpen de verleiding, maar doe dit niet. Het komt gek over als je ziet staan dat een post 20 reacties heeft, maar je er vervolgens maar 3 kunt lezen.


Verzamel actief zelf beoordelingen


Veel mensen vergeten dit, maar je het best zelf actief reviews verzamelen. Wat ik hiermee bedoel, is dat je zelf tijd steekt in het verzamelen van beoordelingen van jouw klanten. Laat je het initiatief volledig bij je klant liggen, dan zal je voornamelijk 1- en 5-sterren reviews ontvangen. Men neemt namelijk vaak de moeite niet voor een 3- of 4-sterren review, terwijl deze juist voor een realistisch beeld van jouw organisatie zorgen. Ga hier dus actief achteraan.

Hoe meer actuele reviews je verzamelt, hoe hoger jouw website komt te staan in de zoekresultaten. Misschien ben jij toevallig een ondernemer die hier al wel actief gebruik van maakt, maar doe je dat nog niet, voel je dan vooral geroepen om hier vanaf nu mee aan de slag te gaan.

 

Hulp nodig?

Er zijn veel verschillende onafhankelijke beoordelingsplatformen beschikbaar, zoals Trustpilot, Klantenvertellen, Google Bedrijfsprofiel en verschillende social media-platformen. Het kan onoverzichtelijk worden als je met veel van deze tools werkt. Met de Online Locatie Manager van Youvia beheer je al je online reviews op 1 plek. Daarnaast sta je direct op alle (35+) belangrijke netwerksites vermeld, zoals Gouden Gids, Openingstijden.nl en Google Maps. Meer informatie? Lees hier verder over de Online Locatie Manager.

Als je eens wil sparren met een Online Marketing Specialist over de online strategie van jouw bedrijf, plan dan vrijblijvend een adviesgesprek met ons in. We bekijken je huidige situatie en zorgen ervoor dat je direct helder hebt waar jij mee aan de slag kan.

Andere relevante artikelen