Van consistentie naar vindbaarheid
Stel dat wat je eet invloed had op je vingerafdruk. In dat geval zouden de inbrekers uit het voorbeeld er in plaats van elke dag kreeftsalade af en toe een pot witte bonen met tomatensaus verorberen, en dan zou zo’n vondst van een vingerafdruk ze weinig kunnen schelen. De kracht van de methode van de vingerafdruk, zit hem juist in het feit dat deze persoonsgebonden en consistent is, ongeacht het seizoen, het voedingspatroon of de manier waarop je je handen wast. Helaas is het internet niet automatisch zo consistent als je vingerafdruk, dus je zult hier als ondernemer meer moeite moeten doen om de eenduidigheid van je bedrijfsgegevens te bewaken.
De rol van bedrijfsprofielen in vindbaarheid
De grote kenners op het gebied van vindbaarheid zijn het erover eens dat de vindbaarheid van een bedrijf door 4 factoren wordt bepaald. Dat zijn klantfactoren, zoekmachine-optimalisatie, reputatie en bedrijfsprofielen. In het geval van de online vingerafdruk hebben we het met name over de bedrijfsprofielen, maar het effect werkt ook door op andere onderdelen.
Wat doet Google Mijn Bedrijf?
Het verifiëren en beheren van je bedrijf via Google Mijn Bedrijf is een belangrijke centrale stap in het plaatsen van de online vingerafdruk van je bedrijf. Google doet dit door per post een activatiecode naar je postadres te sturen. Je bevestigt daarmee je locatie, en biedt dus direct een stukje garantie aan de zoekmachine. Bovendien heb je er wat extra controle. Vanuit Google Mijn Bedrijf beheer je je gegevens zowel op Google Maps als op Waze; de populaire navigatie-app van Google. Het is daarom altijd aan te raden om je bedrijf op Google Mijn Bedrijf te vertegenwoordigen. Bekijk hoe je dit doet.
Hoe zit het met andere bedrijfsprofielen?
Het verifiëren en beheren van je bedrijf via Google Mijn Bedrijf is een belangrijke centrale stap in het plaatsen van de online vingerafdruk van je bedrijf. Google doet dit door per post een activatiecode naar je postadres te sturen. Je bevestigt daarmee je locatie, en biedt dus direct een stukje garantie aan de zoekmachine. Bovendien heb je er wat extra controle. Vanuit Google Mijn Bedrijf beheer je je gegevens zowel op Google Maps als op Waze; de populaire navigatie-app van Google. Het is daarom altijd aan te raden om je bedrijf op Google Mijn Bedrijf te vertegenwoordigen.
Verrijk je bedrijfsprofiel voor meer zichtbaarheid
Dat zoekmachines meesters zijn in de opsporing is 1 ding, maar uiteindelijk wil je dat consumenten je weten te vinden. En die moet je een handje helpen door je digitale vingerafdruk een beetje duidelijker te maken. Wist je dat profielen met foto’s, een korte beschrijving en up-to-date openingstijden 45-61% vaker worden bekeken dan profielen die alleen de basisgegevens bieden? Het vergroot dus ook de kans dat consumenten uiteindelijk voor jouw bedrijf kiezen. Bekijk ook de onderstaande tabel, oorspronkelijk van Oxera.
Bron: The Benefits of Complete Business Listings – Oxera, 2014