Helpful Content Update Google – waarom belangrijk?

Belangrijke Google Update

Google voert regelmatig updates door. Veel updates hebben geen directe of grote impact op hoe jij als ondernemer jouw online marketing hebt ingericht. Sommige updates zijn echter wél heel belangrijk om van op de hoogte te zijn. Zoals de naderende Helpful Content Update. Waarom is deze belangrijk? We leggen het je uit.


Wat is de ‘Helpful Content Update’ van Google?


Laten we beginnen bij het ultieme doel van Google. Google wil haar gebruikers van de meest originele, nuttige en relevante inhoud voorzien door middel van haar zoekresultaten. In de afgelopen jaren heeft iedereen het “Google-spel” proberen te kraken door teksten te schrijven voor de zoekmachine in plaats van voor mensen. Dat wil Google terugdraaien.

Het doel van de nieuwe update is ervoor zorgen dat content weer geschreven gaat worden door mensen voor mensen. De vernieuwde richtlijnen zullen content die puur en alleen is geschreven voor het bevorderen van de vindbaarheid in Google en/of teksten die automatisch gegenereerd zijn door AI, tegenwerken.

Daarnaast gaat Google je website als geheel beoordelen op kwaliteit in plaats van iedere losse pagina. Het nadeel hiervan is dat één ‘slecht’ onderdeel ervoor kan zorgen dat je gehele website minder goed gaat ranken in de zoekresultaten.

Precies, een impactvolle update dus.


Wanneer gaat de nieuwe update in?


De Helpful Content Update is op 25 augustus 2022 live gegaan voor Engelstalige websites. Het is nog niet bekend wanneer de update doorgevoerd gaat worden voor Nederlandstalige websites. Dát de update komt, weten we zeker.


Wat kan ik doen om mij voor te bereiden?


De richtlijnen zijn natuurlijk niet helemaal nieuw. Google bouwt al langer aan zoekresultaten met kwalitatief goede content. Wel zal het analyseren van websites complexer zijn en het ‘afstraffen’ van niet gewenste content impactvoller. Houd je content actueel en van hoge kwaliteit en herzie bestaande content regelmatig. Less (but better) is more.

Google heeft een aantal vragen bedacht waarmee jij je tekstuele content kan evalueren. Is je antwoord op (de meeste) vragen “ja”, dan wordt de desbetreffende tekst in het nieuwe scenario waarschijnlijk niet positief beoordeeld door Google:

• Is de inhoud in de eerste plaats bedoeld om mensen van zoekmachines aan te trekken, in plaats van gemaakt voor mensen?
• Vat je vooral samen wat anderen te zeggen hebben zonder veel waarde toe te voegen?
• Schrijf je een bepaald aantal woorden omdat je heeft gehoord of gelezen dat Google een voorkeur heeft voor het aantal woorden?
• Belooft je inhoud een antwoord te geven op een vraag waar eigenlijk geen beantwoord op is (bijv. de suggestie dat er een releasedatum is voor een product welke niet is bevestigd)?
• Geeft jouw inhoud lezers het gevoel dat ze opnieuw moeten zoeken om betere informatie uit andere bronnen te krijgen?
• Gebruik je automatisering om content over veel onderwerpen te produceren?

Onzeker over je teksten of SEO in het algemeen?


Ben jij niet helemaal zeker over de teksten op je website? Wil je sparren met een expert over nieuwe inzichten? Of overweeg je om je SEO werkzaamheden uit te besteden?

Plan dan direct een adviesgesprek in! Een adviesgesprek met een Youvia expert is altijd vrijblijvend.

Vrouw 04

Vrijblijvend sparren over jouw bedrijf en doelstellingen?

Plan dan volledig kosteloos een adviesgesprek met ons in. We helpen je graag!

Lees onze meest recente blogs: