Online shoppen de nieuwe standaard? Zo maak je het verschil op de winkelvloer - 5 tips

5 tips voor je fysieke winkel

De winkels zijn weer open. Toch betekent dit niet dat klanten meteen terugvallen in hun oude winkelgedrag. Na een periode van onzekerheid en (deels) gesloten winkels zijn we massaal gewend geraakt aan het comfort van online shoppen. Om als ondernemer met één of meerdere winkels goed te blijven verkopen, is het belangrijk om het verschil te blijven maken. 5 praktische tips om klanten weer enthousiast te maken voor winkelen in real-life!


Online gewenning

De pandemie bewijst maar weer eens hoe vatbaar mensen zijn voor veranderingen. Nederlandse consumenten zijn het afgelopen jaar behoorlijk gewend geraakt aan online shoppen: omgerekend deden Nederlanders ruim een kwart meer online aankopen dan in 2020. Uit onderzoek blijkt dat het omkeren van deze beweging lastig is: de economische crisis van 2008 liet al zien dat na een periode van gewenning het consumentengedrag ‘vastzit’. Wanneer je als ondernemer één of meerdere fysieke winkels hebt, kan deze omslag behoorlijk frustrerend zijn. Hoe maak je als retailer het verschil en krijg je consumenten weer enthousiast om naar je winkel te komen?

 

Tip 1: Zorg dat klanten je weten te vinden

Het klinkt misschien als een open deur, maar vindbaarheid is enorm belangrijk. Ook als jij ‘die winkel om de hoek’ hebt of wanneer je een winkel hebt op een toplocatie in de stad. Vindbaarheid gaat veel verder dan alleen je fysieke locatie. Veel klanten zoeken eerst online naar bedrijven, producten of diensten. Het is daarom belangrijk dat jouw winkel ook in deze online zoektocht goed naar voren komt. Je hoeft hiervoor niet altijd een website of webshop te openen: zoekmachines zoals Google zijn ook dol op online bedrijfsprofielen, zoals Google Mijn Bedrijf, De Telefoongids, Facebook en 1888. Vindbaarheid betekent daarom dat je op meerdere van dit soort websites aanwezig bent, zodat klanten jouw bedrijf zien wanneer ze op zoek gaan. Heb je meerdere bedrijfsprofielen? Dan is het erg belangrijk dat je bedrijfsgegevens altijd juist en up-to-date zijn. Een oud adres, onjuist telefoonnummer of de verkeerde openingstijden zorgen ervoor dat je klanten onnodig voor een dichte deur staan. 

Meer leren over het belang van een ijzersterk bedrijfsprofiel? Lees ook ons artikel Verbeter je Google-rankings met een up-to-date bedrijfsprofiel.

 

Tip 2. Werk aan je online reputatie  

Het aanmaken van verschillende online bedrijfsprofielen draagt bij aan je vindbaarheid, maar ook aan je online reputatie. En die is ontzettend belangrijk wanneer je klanten naar de winkelvloer wilt trekken. De reden daarvoor is simpel: consumenten moeten tegenwoordig al op afstand – online en zonder jou als ondernemer ooit te hebben ontmoet –beslissen of ze de reis naar jouw winkel willen maken. Bij gebrek aan eigen ervaring baseren klanten die beslissing op de mening van andere klanten (reviews). In deze digitale beoordelingen vertellen klanten vaak heel eerlijk wat je van je bedrijf vinden. Werden ze vriendelijk geholpen, was je open op de tijden die online staan, wat is de kwaliteit van je producten en hoe ga jij met klachten om? Hoe meer reviews je ontvangt, hoe betrouwbaarder jij overkomt op een potentiële winkelbezoeker. Hierbij is het belangrijk dat je deze reviews ook beantwoordt. Of ze nu positief of negatief zijn, je kunt ervan leren en ze dragen bij aan de reputatie van je winkel.  

Meer over online reputatiemanagement en het bijhouden van reviews? Lees ook ons artikel Waarom je als ondernemer moet werken aan je online reputatie.

 

Tip 3: Houd je assortiment overzichtelijk

Consumenten komen anno 2021 vaak niet meer spontaan in een winkelstraat. Sterker nog: wanneer ze winkelen, doen ze dit vooral doelbewust. Te veel keuze op de winkelvloer past hier niet goed bij: dit zorgt voor ruis en dat ervaren consumenten juist al genoeg op het internet. Probeer daarom te achterhalen wat voor soort artikelen jouw klanten écht zoeken en pas hier je assortiment op aan. Zorg ervoor dat je de behoefte van jouw klant goed kent en geef waar nodig persoonlijk advies. Less is more!

 

Tip 4: Maak van winkelen een beleving

Stapt er een klant over de drempel? Neem dan ook echt de tijd voor deze klant. Op dit moment mag je als winkelier een stuk minder klanten in de winkel hebben, dus als het goed is heb je hier ook de tijd en aandacht voor. Ook verlangen veel klanten op dit moment weer naar persoonlijk contact en een stukje verbinding. Door van het winkelen weer een beleving te maken, zien klanten wat de toegevoegde waarde van real-life shoppen is. Bovendien is de gunfactor een stuk groter wanneer je als winkelier laat zien dat jij altijd dat stapje extra voor de klant zet. Maak je winkel gezellig, zodat mensen er graag wat langer blijven hangen. Neem de tijd voor persoonlijk advies, schenk verse koffie en geef klanten desnoods een leuke goodiebag mee bij vertrek. Aandacht betaalt zich uiteindelijk terug! 

 

Tip 5: Bied een stukje extra service

Nog een manier om je te onderscheiden van online winkels is om klanten die terugkomen iets extra’s te bieden. Niet alleen door dat stukje extra aandacht tijdens het winkelen te geven, maar bijvoorbeeld ook aan de hand van een loyaliteitsprogramma. Ook worden consumenten blij van flexibiliteit en extra service. Verruim bijvoorbeeld je retourperiode, laat klanten artikelen reserveren in je winkel of bezorg ze na aankoop bij de klant thuis (dit scheelt hen een hoop gesjouw). Met een klein beetje extra service kun je écht het verschil maken voor je klanten, en dat loont. 

Even sparren?

Het verschil maken in een tijd waarin online shoppen de nieuwe standaard lijkt, kan dus op verschillende manieren. De basis ligt wat ons betreft bij online vindbaarheid. Benieuwd hoe je dit eenvoudig kunt doen en tegelijkertijd aan je online reputatie kunt werken? Dat kan met de Online Locatie Manager (Bedrijfsprofiel op Netwerk): een handige tool waarmee je jouw winkel goed online vindbaar maakt, met één druk op de knop.

En heb je hulp nodig of wil je sparren over de mogelijkheden? Dan staan onze digital coaches voor je klaar. Da’s Youvia!