Of je het nu zelf doet of uitbesteedt: er moet tijd gemaakt worden voor zoekmachineoptimalisatie. Er gebeurde in 2016 zoveel in SEO-land dat menig ondernemer het maar moeilijk bij kon benen. In dit artikel praten we je bij over de ontwikkelingen op zoekmachineoptimalisatiegebied. Op welke ontwikkelingen uit 2016 borduren we voort en welke trends kun je verwachten?
2. Direct antwoord op de zoekvraag (featured snippets, rich snippets en structured data)
Willen we iets weten? Grote kans dat we het aan de zoekmachine vragen. Tegenwoordig toont Google steeds vaker het antwoord op onze zoekvraag direct in een featured snippet of rich snippet. Dit wordt in de zoekresultaten aangevuld met andere relevante en behulpzame sites, video's of reviews. De zoekmachine doet alles voor een optimale gebruikservaring en gebruikers zijn nou eenmaal dol op snelle antwoorden.
4. De focus ligt op mobiel
Mobiele optimalisatie is al een ontzettend belangrijk punt in de SEO-strategie, maar voor 2017 echt verplichte kost. Tegenwoordig - eigenlijk al sinds 2015 - zoeken er namelijk meer mensen op mobiel dan desktop. Google heeft ook aangegeven dat mobiel moet worden beschouwd als de standaard. De zoekmachine wil zelfs naar een mobile first index toe. Dat betekent dat in eerste instantie alleen de mobiele/responsive versie van je website wordt gecrawld en geïndexeerd. In 2017 is het dan echt zo ver, mobiel wordt belangrijker dan de computer. De accelerated mobile pages (AMP's) van Google mogen dan ook niet over het hoofd worden gezien. Deze 'uitgeklede pagina's' kunnen tot wel 85% sneller laden dan een gewone pagina. Een AMP-website herken je in de zoekresultaten door het bliksemicoontje in combinatie met de letters AMP.
5. De zoekmachine wordt steeds slimmer door AI en machine-learning
Mede door machine-learning en artificial intelligence worden zoekmachines steeds slimmer. Googles RankBrain is daar een mooi voorbeeld van. Het is één van de machine-learning-algoritmes van Google die zoekopdrachten interpreteert en zichzelf traint om steeds beter te worden in het in de juiste context plaatsen van de content. In 2017 zal de focus (onder meer bij Google) meer op machine-learning liggen, maar het vervangt het core algoritme niet, aldus Gary Illyes (Webmaster Trends Analyst bij Google).
Op een leuke wijze meer leren over machine-learning en AI? Experimenteer er samen met Google op los.