Tijd om te pieken!

Istock 1312330716

Dit jaar vliegt weer voorbij, maar we zijn er nog niet helemaal. Als jij een webshop hebt, dan zit er een zeer drukke tijd voor je aan te komen. Dit zijn namelijk dé piekmaanden in e-commerceland en dat biedt kansen!

Daarnaast zijn door de coronapandemie steeds meer mensen online gaan winkelen. In 2021 waren er weer meer online shoppers dan in 2020. Daarmee komt het aantal Nederlanders dat online inkopen doet op ruim 13 miljoen.


Wat staat er op de planning?


In onderstaand lijstje vind je de belangrijkste dagen van 2022. Het gaat met name om feestdagen, dus mensen gaan op zoek naar mooie cadeaus voor familie en vrienden. Daarnaast willen ze er zelf ook feestelijk uit zien in deze periode, dus er wordt veel (online) gewinkeld! Daar kun jij als ondernemer op inspelen.

Maandag 31 oktober - Halloween
Vrijdag 11 november - Singles Day
Vrijdag 25 november - Black Friday
Maandag 28 november - Cyber Monday
Maandag 5 december - Sinterklaas
Zondag 25 & maandag 26 december - Kerst


Hoe bereid je je voor op de drukste periode van het jaar?


1. Denk na over je online marketingstrategie

Als je er zeker van wil zijn dat je kan meeliften op deze periode, dan is het ontzettend belangrijk dat je vindbaar bent bij je doelgroep. Staat je website op de eerste pagina in Google als je zoekt naar de producten die jij aanbied in jouw regio? Met andere woorden: is je SEO op orde? Als het antwoord hierop ‘nee’ is, dan zul je iets anders moeten gaan proberen. Het kan slim zijn om (tijdelijk) te investeren in SEA of Social Ads.

Met SEA (Search Engine Advertising) adverteer je in Google bij serieus geïnteresseerde potentiële kopers. Het lanceren van een dergelijke campagne heeft direct effect (direct meer websitebezoekers). Met een advertentie in Google beantwoord je een directe behoefte.

Met Social Ads adverteer je op bijvoorbeeld Facebook en Instagram om meer naamsbekendheid te genereren. Het doel is om hét bedrijf te worden waar mensen aan denken als ze een bepaald product willen kopen. Het effect hiervan is iets meer lange termijn, omdat een advertentie vaak een paar keer voorbij moet komen voordat men overgaat tot een aankoop. Ze willen geïnspireerd worden. Met een advertentie op social media beantwoord/creëer je dus een latente behoefte.

Een combinatie van beide strategieën is vaak erg succesvol.
Heb je meer informatie nodig? 🤔 Neem dan contact met ons op en we adviseren je graag.

2. Zorg ervoor dat je voorraad en proces op orde is

Als je flink wil gaan inzetten op de genoemde naderende feestdagen, dan is het wel belangrijk dat je de toenemende vraag aankunt. Zorg ervoor dat je lekker in je voorraad zit en dat het proces voor het verwerken van je bestellingen gestroomlijnd is. Merk je dat het je veel tijd kost om je bestellingen te verwerken, zoek dan uit of je baat hebt bij het implementeren van een verzendtool zoals Sendcloud of ShopsUnited.

3. Denk na over je verzendtarief

Het is logisch dat je verzendkosten vraagt voor het verzenden van je producten, zeker in deze tijd. Het is echter bewezen dat men liever íets meer betaalt voor het product dat ze willen kopen, dan dat ze flinke verzendkosten moeten betalen. Kijk dus of het mogelijk is om je verzendkosten iets te verlagen voor deze periode en bereken het verschil eventueel door in je productprijzen.


4. Communiceer duidelijk op je website wat men kan verwachten

Heb je normaal gesproken 2-3 werkdagen nodig om een pakketje bij je klant te krijgen? Communiceer dan duidelijk vóór welke datum (en welke tijd) klanten moeten bestellen om hun pakketje op het gewenste moment te ontvangen. Reken ook minstens op 1 extra dag levertijd, omdat de postbezorgers het vele malen drukker hebben in deze periode. De kans dat er iets fout gaat tijdens het afleveren van het pakket is veel groter.

Vrijblijvende sparsessie


Veel van bovenstaande punten zijn zaken die je zelf kunt oppakken, maar heb je iemand nodig die met je meedenkt over welke online strategie je nu het best kunt inzetten? Plan dan vrijblijvend een adviesgesprek met ons in. Wij vinden niets leuker dan samen brainstormen over het succes van jouw onderneming. 😊

Vrouw 04

Vrijblijvend sparren over jouw bedrijf en doelstellingen?

Plan dan volledig kosteloos een adviesgesprek met ons in. We helpen je graag!

Lees onze meest recente blogs: