Starten met e-commerce, hoe doe je dat?

E Commerce

Jouw producten online verkopen? Zo pak je het aan!

Het openen van een webshop is een slimme manier om extra inkomsten te genereren. Het hoeft geen rocket science te zijn en zeker niet als je je professioneel laat ondersteunen. In deze blog helpen we je alvast op weg met een aantal belangrijke tips & tricks, want een goed begin is het halve werk!


Belangrijke redenen om een webshop te starten

Online shoppen zit (nog steeds) in de lift en dat heeft zeker niet alleen met de coronaperiode te maken. Nederland is de 17e grootste markt voor e-commerce wereldwijd en 5e in Europa. We doen het op dit vlak dus helemaal niet slecht met ons kleine kikkerlandje! Ruim 14,1 miljoen mensen (zo’n 80% van de populatie) winkelt online en doet dit ook regelmatig over de grens. De totale netto omzet van e-commerce in Nederland? €20,5 miljard euro!

Vrijwel alles wordt online verkocht tegenwoordig. De meest populaire artikelen zijn kleding, schoenen, boeken, cosmetica en consumentenelektronica, maar gereedschap, meubels, voeding en vakanties worden natuurlijk ook online verkocht. Hier kun jij als ondernemer prima een graantje van meepikken.

Wat opvallend is, is dat 8% van de Nederlandse MKB-bedrijven meer dan driekwart van hun activiteiten naar online verplaatst heeft ten tijde van corona, terwijl dit wereldwijd zo’n 15% van de mkb-ondernemers betreft. Ook met bedrijven die meer dan de helft van hun onderneming naar online verplaatst hebben, lopen we achter. 7% ten opzichte van de wereldwijde 20%. Dat terwijl 53% van de Nederlanders over de grens shopt en Nederland wordt gezien als zeer betrouwbare handelspartner. Voldoende kansen dus!

De grote voordelen van een webwinkel

Het belangrijkste voordeel van een webwinkel is dat je 24/7 open kunt zijn en dus 24/7 kunt verkopen. Je vergroot dus automatisch je verkoopkansen zonder (extra) fysieke aanwezigheid.

Bovendien vullen fysiek en digitaal elkaar naadloos aan. Veel mensen doen eerst online onderzoek voordat ze een product aanschaffen in de winkel. Of ze zien een product in een winkel en zoeken vervolgens naar het product online om deze thuis te laten bezorgen. Daarnaast wenst 36% van de online shoppers een product online te bestellen, maar in een fysieke winkel op te halen en wil 39% graag een online besteld artikel in een winkel kunnen omruilen of retourneren. Omnichannel ondernemen is de toekomst!

Je bedient de klant dus eigenlijk daar waar hij/zij dat wil, en dat zonder geografische beperkingen. Zelfs al verkoop je het gross niet online, dan is het in ieder geval een extra etalage, een extra manier om meer mensen naar je winkel te lokken en meer omzet te genereren.

Verschillende manier om online te verkopen

 In principe zijn er 2 manieren om te starten met e-commerce:

  1. Je verkoopt je producten via een eigen webshop
  2. Je verkoopt je producten via een derde partij, ook wel een ‘marketplace’ genoemd, zoals Bol.com, Amazon of Marktplaats.
Natuurlijk kunnen beide methoden ook met elkaar gecombineerd worden.

Beide manier hebben hun voor- en nadelen:



Wanneer je graag jouw producten wil profileren met herkenbare branding en dus een link naar jouw bedrijf, dan kun je dit alleen via een eigen webshop. Bij marketplaces wordt er vrijwel altijd een vaste opmaak aangehouden welke je dus niet kunt personaliseren. Hetzelfde geldt voor de inhoud van de productadvertentie. Bij Bol.com bijvoorbeeld heb je vaste invulvelden. Misschien kun je daarin niet alles kwijt wat je wil vertellen.

Prijsbepaling is ook makkelijker met je eigen webshop. Als je een product verkoopt dat ook door anderen verkocht wordt, dan heb je te maken met een hoop concurrentie binnen marketplaces. Als de voorwaarden van de andere shops beter zijn (prijs, verzendopties, levertijd & reviews), dan wordt jouw product niet getoond. Hierdoor draai je misschien een lagere omzet dan verwacht.

Het uploaden van jouw producten naar een marketplace gaat over het algemeen vrij soepel. Het bouwen van een webshop kost meer energie, tijd en geld. Initieel dan… Want bij marketplaces zit je vrijwel altijd vast aan een commissie per verkoop en via sommige tools zit je zelfs vast aan een hoog maandbedrag om jouw voorraad te managen. Het nadeel bij een eigen webshop is dan weer dat als er iets technisch kapot gaat aan je site, je misschien even uit de lucht bent en dus helemaal geen omzet draait. Verkopen via marketplaces kan dus wel ‘relaxter’ zijn.

Wil je direct een knallende start maken met online verkopen, dan is het slim om te beginnen bij de marketplaces. Wanneer je een eigen webshop laat bouwen, gaat er in eerste instantie een tijd overheen voordat je helemaal happy bent met het design en de werking ervan, maar vervolgens krijg je te maken met het feit dat je nog niet vindbaar bent. Je zult na moeten denken over SEO, SEA of andere manieren om jouw webshop een hoge positie te laten krijgen in de zoekresultaten van Google en Bing. Anders weten klanten je niet te vinden. Bol.com is natuurlijk hartstikke goed vindbaar en als jouw voorwaarden goed zijn, dan kun je snel starten met verkopen.

Hoe maak je jouw webshop succesvol?

Een mooie webwinkel laten bouwen en lanceren, dat is eigenlijk zo gepiept. Er zijn echter een aantal essentiële stappen die je moet zetten om jouw webshop ook echt succesvol te maken:

  • Concept & content
    Een duidelijk concept is de basis, maar met waardevolle content maak je het verschil. Het spreekt voor zich dat je je processen op orde moet hebben. Denk aan het bepalen van je doelgroep en de juiste prijsstelling, waar je je spullen opslaat, hoe jouw klanten kunnen betalen, hoe je retourproces eruitziet, etc. Sla hierin geen stappen over, want je reputatie is heilig, zeker online.

  • Vindbaarheid
    Ongeveer 82% van de mensen die zoeken in Google, zocht online naar producten of diensten met de intentie om te kopen. Zij starten hun zoektocht dus online. Als jouw webshop niet gevonden wordt, kun je ook niet verkopen.

    Zorg er dus voor dat je webshop gebruiksvriendelijk is en goed scoort in de zoekmachines. Zo kunnen potentiële klanten je vinden. Wil je snel gevonden worden en direct resultaat boeken? Overweeg dan Google Ads/SEA.
  • Een overtuigende presentatie
    Presenteer je producten op een aantrekkelijke manier. Gebruik goede foto’s, met een volledig witte achtergrond. Dit zorgt voor meer conversie en een professionelere uitstraling. Benadruk de voordelen en zorg dat alle bijbehorende prijzen direct duidelijk zijn.

    Meer dan 50% van de online shoppers gebruikt mobiele apparaten om aankopen te doen. Meer dan 50% verlaat deze dus ook als de website niet goed werkt op een smartphone. Een snelle en betrouwbare website is essentieel voor het succes van een online store. 40% van de online shoppers verlaat een website verlaat als deze te langzaam laadt.

    Optimaliseer je check-outpagina om verlaten winkelmandjes te verminderen, want zo’n 69% van de winkelmandjes wordt achtergelaten. Voorkom verrassingen en zorg voor de beste ervaring in jouw webshop.
  • Vlekkeloze uitvoering
    Overtref de verwachtingen van jouw klant van bestelling tot aflevering. Gratis verzending is een belangrijke factor bij online shoppen, omdat 90% aangeeft dat gratis verzending hen motiveert om bij een bepaalde winkel te kopen. 60% van de online shoppers koopt producten alleen bij retailers die gratis retourneren aanbieden. Is gratis verzending voor jou niet haalbaar? Probeer dan een deel van de verzendkosten in jouw productprijs te verrekenen.
  • Wettelijke vereisten
    Vergeet de wettelijke vereisten niet, waaronder de AVG. Zet de algemene voorwaarden en de privacyverklaring op je website. Denk aan het herroepingsrecht en zorg dat het retourproces duidelijk is. Hiermee heb je alles netjes afgedekt.
  • Aftersales zorgt voor nieuwe sales
    Verzamel recensies
    86% vindt reviews een goede indicator voor de kwaliteit van een product of bedrijf. Daarnaast houdt Google van recensies, want dit is actuele en betrouwbare informatie. Dus het verzamelen van reviews is goed voor je SEO.

    E-mailmarketing
    Start met e-mailmarketing, hiermee houd je klanten warm.

    Gratis services
    Geef gratis demo’s of bied een loyaliteitsprogramma.

  • Ben actief op social media
    Meer brand awareness en zichtbaarheid betekent meer verkeer naar je webshop. Als personen de content van je website delen op social media en daar vindt reactie op plaats, dan vergroot dat het vertrouwen in je merk en je zichtbaarheid. Hetzelfde geldt voor je eigen social posts die naar je webshop linken.

    Vaak vinden mensen inspiratie op sociale media als het gaat om het doen van een aankoop, maar conreet worden ze vaak pas na onderzoek via de zoekmachines. Zichtbaarheid via beide platformen vergroot jouw kans op succes.

Houd de focus op je business

Een webshop is een mooie extra verkooptool, maar laat het geen reden zijn om de focus op je zaak te verliezen. Het opzetten van een webshop is tijdsintensief en vaak worden zaken over het hoofd gezien. Bij Youvia kennen we je uitdagingen en hebben we de expertise in huis om jouw onderneming online verder op weg te helpen.

Meer weten over hoe we jou kunnen ondersteunen? Contacteer ons!

Vrouw 04

Iedere onderneming is anders. Daarom geven wij graag online marketingadvies op maat.

Onze online marketingspecialisten zoeken geheel vrijblijvend voor je uit welke online marketingoplossing het beste bij de situatie van jouw bedrijf past.

Meer blogartikelen: